اصول طراحی سیستمهای اطفای گازی FM200:
اولین فاکتور مورد نیاز برای طراحی سیستم اطفای گازی FM200 حجم فضای طراحی است. حجم فضا تعیین کننده میزان گاز مورد نیاز است. سیلندرهای FM200 برند Refleks ترکیه ابعاد مشخصی دارند. بر این اساس میزان گاز مورد نیاز باید در این سیلندرها تقسیم شود. بنابراین در برخی از موارد به یک سیلندر و در برخی از موارد تعداد بیشتری سیلندر مورد نیاز است. اصول طراحی و ادوات مکانیکی لازم در هر مورد با یکدیگر متفاوت است که در ادامه در مورد اصول طراحی هر سیستم را به صورت جداگانه صحبت میکنیم.
طراحی سیستم اطفای گازی FM200 با یک سیلندر:
زمانیکه طراحی پروژه به نحوی است که تنها یک سیلندر مورد نیاز است تمامی ادوات باید بر روی سیلندر نصب شود. سیلندر از طریق فعالساز سلونوئیدی به پنل اطفای حریق متصل شده و در هنگام اطفا فرمان الکتریکی لازم را دریافت میکند.
ادوات مکانیکی لازم بر روی یک سیلندر سیستم اطفای گازی FM200 به صورت شماتیک در شکل زیر نشان داده شده است.
1. | شماره ثبت سیلندر |
2. | برچسب اطلاعات به زبان انگلیسی |
3. | برچسب اطلاعات به زبان ترکی |
4. | براکت نصب سیلندر |
5. | محل اتصال سوئیچ فشار پایین نظارتی |
6. | لرزه گیر شیر |
7. | شیر RSS-A |
8. | لوله تخلیه به نازل |
9. | مانومتر |
10. | فعالساز سانوئیدی |
11. | خط جوش |
شماره 1. شماره ثبت سیلندر
گاز FM200 با فشار بالا در سیلندرهای مخصوص ذخیره میشود، در نتیجه باید تستهای هیدرواستاتیکی مربوطه بر روی این سیلندرها انجام شود. در این برچسب مشخص میشود که سیلندر تستها و تائیدیههای لازم را کسب کرده است.
شماره 2 و 3. برچسب اطلاعات به زبان انگلیسی و ترکی
در شماره 2 و 3 اطلاعات مربوط به تستها و تائیدیههای دریافت شده برای سیستم، ماده اطفایی، وزن، فشار و سایر موارد مورد نیاز ذکر شده است.
شماره 4. براکت جهت نصب سیلندر
سیلندرها به کمک براکتهای مشخص شده در محل نصب میشوند.
شماره 5. محل اتصال سوئیچ فشار پایین نظارتی
همانطور که از اسم سوئیچهای فشار پایین نظارتی پیداست این سوئیچها به کاهش فشار گاز درون سیلندر نظارت دارند. در صورت کاهش فشار از حد مجاز سوئیچ سیگنال هشدار را به پنل ارسال میکند تا اقدامات لازم انجام شود.
شماره 6. لرزهگیر شیر
گاز FM200 با فشاری معادل 25 بار تا 40 بار به یکباره تخلیه میشود، این فشار بالا میتواند به یکباره شیر و ادوات متصل شده به سیلندر را جدا کند در نتیجه تجهیزی تحت عنوان لرزهگیر بر روی شیر نصب شده تا با کاهش پالسهای جانبی به استحکام ادوات نصب شده بر روی سیلندر کمک میکند.
شماره 7. شیر RSS-A
شماره 8. لوله تخلیه به نازل
شماره 9. مانومتر
گاز FM200 به کمک گاز نیتروژن درون سیلندرها فشاردهی میشود، مانومتر نصب شده بر روی سیلندر فشار گاز درون مخزن را نشان میدهد.
شماره 10. فعالساز سلونوئیدی
فعالساز سلونوئیدی یا شیربرقیها ادوات کنترلی هستند که با تبدیل نیروی الکتریکی به مکانیکی جریان سیال را در یک سیستم کنترل میکنند. در سیستم FM200 بعد از تشخیص حریق از سمت کنترل پنل فرمان الکتریکی به سلونوئید ولو ارسال شده و جریان سیال به درون لولهها آزاد میشود.
شماره 11. خط جوش
سیلندرهای FM200 باید حتما از نوع جوشی باشند. و بدون رزوه به یکدیگر متصل شوند تا تحمل فشار بالای گاز درون آن را داشته باشند.
طراحی سیستم اطفای گازی FM200 با چند سیلندر:
در برخی از موارد با توجه به حجم فضا لازم است بیشتر از یک سیلندر استفاده شود. در حقیقت حجم گاز مورد نیاز برای اطفا در این چند سیلندر ذخیره میشود در نتیجه طراحی باید به نحوی باشد که در هنگام حریق تمام این گاز در بازه زمانی مشخص تخلیه شود.
زمانیکه چند سیلندر داریم لازم است از ادوات مکانیکی متفاوتی در طراحی سیستم استفاده شود که در ادامه در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.
تجهیزات مکانیکی بر روی مجموعه سیلندرها:
ادوات مکانیکی لازم بر روی چند سیلندر سیستم اطفای گازی FM200 به صورت شماتیک در شکل زیر نشان داده شده است:
1. | شیر RSS-A |
2. | برچسب به زبان انگلیسی |
3. | برچسب به زبان ترکی |
4. | براکت نصب |
5. | محل ارتباط به سوئیچ فشار پایین نظارتی |
6. | شیر RSS-A |
7. | مانومتر |
8. | لولهکشی تخلیه به منیفولد |
9. | محل ارتباط به سوئیچ فشار جهت تخلیه |
10. | خط جوش |
11. | فعالساز سلونوئیدی |
12. | فعالساز پنوماتیکی |
13. | منیفولد |
14. | محل ارتباط به پنل |
15. | چک ولو |
در طراحی سیستم اطفای گازی FM200 با چند سیلندر یکی از سیلندرها به عنوان سیلندر مستر انتخاب میشود سیلندر مستر به کمک منیفولد به سایر سیلندرها متصل میشود. فرمان اطفا از طریق سلونوئید ولوی که بر روی سیلندر مستر قرار دارد از پنل اعلام حریق به سیلندر مخابره شده و گاز به درون منیفولد آزاد میشود. بعد از تخلیه سیلندر اول با افت فشار سیلندرهای بعدی به ترتیب فعال شده و عملیات اطفا به طور کامل انجام میشود.
در این حالت مشابه اطفا با یک سیلندر باید سوئیچ فشار پایین بر روی تک تک سیلندرها قرار بگیرد تا در صورت افت فشار سیلندر سیگنال هشدار به پنل مخابره شود.