منیفولد کاربرد متعددی در سیستمهای چند سیلندری دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
- کاهش میزان لولهکشی مورد نیاز.
- ارتباط منبع اصلی و ذخیره.
- تامین میزان ماده اطفایی مورد نیاز برای فضای عملیاتی.
اصول نصب سیلندرها:
- نصب کانالهای پشتیبان از براکتهای سیلندر در ارتفاع مناسب بر روی دیوار، استفاده از سختافزارهای مناسب.
- قرار دادن سیلندر در مسیر کانال برگشتی با فشارسنجی مربوطه که در فاصله لازم برای درگاههای منیفولد نصب شده باشد.
- قرار دادن بندهای لازم در بالا و پایین سیلندر برای ایمن نگه داشتن آن.
اصول نصب براکت مربوط به منیفولد:
اتصالاتی که به یک سیلندرمتصل میشوند عبارتند از منیفولد، چکولوها و دریجه خروجی. تمامی چک ولوها به منیفولد متصل میشوند (تنها شیرهای 25 میلیمتر (1 اینچ) و 50 میلیمتر (2 اینچ)).
کانالهای بازگشتی به این منظور به کار گرفته میشوند که در زمان اتصال شیر تخلیه از خروجی شیر به منیفولد چک ولو ارتفاع مناسب لحاظ شود.
- دو کانال عمودی را به کمک ادوات مربوطه در مکان مناسب نصب کنید.
- براکتهای کنسول را به کمک M10 x 40 mm به نحو ایمن در هر کانال نصب کنید. پیچ 6 سر و فنر بلند unistrut 10 میلیمتری
- جانمایی براکتهای منیفولد در کانال کنسول و unistrut انتهای دریچه.
- برای شیرهای 25 میلیمتری (1 اینچی) و 50 میلیمتری (2 اینچی): دریچه تخلیه ایمن را بردارید و شلنگ تخلیه را بین شیر و منیفولد قرار دهید. ارتفاع کنسول را در موقعیت ایمن تنظیم کنید.
- در هنگام نصب لولهها، به منظور ایمنی بیشتر شلنگ تخلیه را بردارید و دریچههای خروج ایمن را جانمایی کنید.
- برای شیرهای 80 ملیمتری (3 اینچی): به منظور نصب ادوات مربوط به شلنگ/چک ولو بین شیر تخلیه خروجی و منیفولد لوله تنها کافیست مراحل بیان شده در نمودار را دنبال کنید:
توجه:
برای شیرهای 80 میلیمتری اطمینان حاصل کنید که مهره گردان تمام قسمت رنگ خورده روی چک ولو را بپوشاند. علاوه بر این باید توجه داشت که مهره بیش از حد محکم پیچیده نشود چرا که موجب خم شدن شلنگ و مسدود شدن جریان خواهد شد.
a. نصب چک ولو در ورودی منیفولد.
b. تراز نمودن خروجی شیر با ورودی شلنگ تخلیه. نصب مهره گردان بر روی شیر تخلیه و محکم کردن آن.
c. مهره گردان شلنگ را بر روی چک ولو تا جایی بچرخانید که رنگ روی چک ولو را بپوشاند. مهره را با پیچ تنظیم قفل محکم کنید تا از لق شدن مهره در اثر لرزش جلوگیری شود.
نصب لولههای مربوطه:
به طور کلی نصب از union elbow یا اتصالات مربوط به منیفولد آغازمیشود و نهایتا نوبت به نازلهای تخلیه میرسد. لولهکشی براساس نقشههای موجود انجام میشود و باید توجه داشت که موارد زیر رعایت شود:
- اجازه ندهید نوار از انتهای باز لوله بیرون بزند، چرا که میتواند مسیر ماده اطفایی را مسدود نماید.
- قبل از نصب لوله و اتصالات اطمینان حاصل کنید که دو سر لوله عاری از هر گونه تراشه یا زائده باشد. قسمت داخلی لوله و اتصالات باید عاری از هر گونه روغن یا آلودگی باشد.
- نباید از درزگیرهای نخی استفاده شود.
به منظور تامین میزان ماده اطفایی لازم نوع و قطر داخلی لوله باید با دقت انتخاب شود. عموما محاسبات مربوط به میزان جریان لازم و طول لوله و اتصالات سیستم اطفای حریق FM200 به کمک نرمافزارهای مربوطه انجام میشود.
آویزهای لوله (pipe hangers):
عملیات Earthing برای بی بار کردن لولهها:
برای جلوگیری از باردار شدن سیستمهایی که در آنها نیروی الکتریسیته به کار گرفته میشود یا سوئیچ رومها باید به زمین متصل شوند. اتصال به زمین میتواند میتواند ریسک تخلیه الکتریکی را به حداقل برساند.
الزامات مربوط به اتصال به زمین و تخلیه الکتریکی کلین اجنتها در ANSI C2، NFPA 70 و 29 CFR 1910 بیان شده است.
نصب فعالساز (Actuation):
فعالساز دستی (Manual Actuator):
اطمینان حاصل کنید که پلانگرهای فعالساز در وضعیت بالایی قرار داشته باشند. پس از برداشتن درپوش محافظ میتوان فعالساز دستی را روی فعالساز الکتریکی یا مستقیما روی ولو نصب کرد.
توجه:
قبل از نصب فعالساز دستی بر روی فعالساز الکتریکی یا ولو مخزن باید اطمینان حاصل کرد که پین حریق و safety pin در جای خود قرار گرفته باشند. به این ترتیب حتی با بالا بردن strike knob نیز پین جدا نمیشود. پین باید به طور دستی فشرده شود. در صورتیکه فعالساز به درستی ریست نشود احتمال تخلیه ناخواسته سیلندر وجود دارد. فعالساز تنها باید به طور دستی فعال شود. علاوه بر این توجه داشته باشید که فشردن بیش از حد میتواند به ولو آسیب بزند و سیلندر را فعال کند.
فعالسازی همزمان چند سیلندر:
زمانیکه برای یک سیستم واحد چندین سیلندر در نظر گرفته میشود و لازم است که این سیلندرها به طور همزمان تخلیه شوند، یک سیلندر به عنوان سیلندر «مستر (Master)» در نظر گرفته میشود بقیه سیلندرها «Slave (تابع)» آن هستند. میتوان سیلندر مستر را به صورت الکتریکال یا مکانیکال فعال کرد؛ سایر سیلندرها به تبع آن به صورت پنوماتیکی فعال خواهند شد.
فعال سازی خط Slave (تابع):
برای مخازن slave با بهرهگیری از شلنگهای فعالساز انعطافپذیر ارتباط پنوماتیکیای برقرار شده است. برای نصب شلنگهای فعالساز باید پورت فعالسازی فشار 1/4 اینچی نصب شده بر روی ادوات ولو سیلندر مستر را جایگزین کرد.
بیشترین تعداد سیلندری که میتواند در خط slave جا بگیرد 9 عدد است (که نهایتا تعداد کل سیلندرهای قرار گرفته در یک خط به همراه سیلندر مستر 10 عدد خواهد بود). در صورتیکه به تعداد بیشتری سیلندر نیاز داشته باشیم باید به کمک یک فعالساز الکتریکی چیدمان سیلندرها در خط جدیدی انجام شود.
در هنگام تخلیه برای عملکرد درست سیستم اطفا باید فعالسازهای الکتریکی تمامی سیلندرها به طور همزمان عمل کنند.
ایزولاتور فعالساز (Actuation Isolator):
این تجهیز تنها برای سیلندرهای 343 لیتری که در سیستم اطفای حریق اصلی و رزرو قرار گرفتهاند مورد نیاز است.
توضیحات تکمیلی و کاربرد:
از آنجاییکه متغیرهای متعددی در کارایی و نصب چک ولوها بر روی منیفولد سیستمهایی با چند سیلندر دخیلاند، هیچگاه نمیتوان اطمینان حاصل کرد که چک ولوها در هنگام بازگشت جریان از نظر فشاری در موقعیت مطلوبی قرار دارند. این امر میتواند برای سیستمهای اصلی/رزرو مشکلاتی در پی داشته باشد چرا که فشار تخلیه اصلی از منیفولد به پورت تخلیه ولو ذخیره اصلی تخلیه شود. در این صورت فشار پورت فعالسازی لاین slave و مستر یکی میشود و این احتمال وجود دارد که سیلندرهای slave به طور اتفاقی فعال شوند.
بنابراین استفاده از دو ایزولاتور همواره الزامی است چرا که همانطور که گفته شد سیستم رزرو میتواند به عنوان سیستم اصلی عمل کند.
تجهیزات جانبی:
سوئیچ تخلیه فشار:
سیستم تک سیلندری:
در تجهیزات تک سیلندری سوئیچ فشار تخلیه باید در نزدیکی ولو نصب شده و به شلنگ فعالسازی خروجی پورت فشار قرار گرفته به ولو کانتکتور سوئیچ تخلیه فشار متصل شود.
سیستمهای چند سیلندری:
در مواردیکه چند سیلندر وجود دارد سوئیچ تخلیه فشار باید در نزدیکی آخرین سیلندر slave نصب شده و به کمک شلنگ فعالساز به اتصالات tee قرار گرفته بر روی فعالساز پنوماتیکی متصل شود.
نصب سوئیج تخلیه فشار (discharge pressure Switch):
سوئیچ تخلیه فشار باید به نحوی طراحی شود که بتوان آن را بر روی تمامی سطوح مسطح، نزدیکی سیلندرهای FM200 نصب کرد.
قبل از اتصال سوئیچها اطمینان حاصل کنید که براکتها به درستی نصب شده باشند. برای سیستمهایی با یک سیلندر پلاگ را از پورت فعالسازی جدا کنید، آداپتورهای مناسب را قرار داده و از لولههای پنوماتیکی یا شلنگهای مناسب استفاده کنید، سوئیچ را پورت فعالساز قرار گرفته روی شیر مستر متصل کنید. برای سیستمهایی با چند سیلندر آداپتور مناسب را نصب کرده و از لولهکشی پنوماتیکی یا شلنگ فعالساز استفاده کنید، سوئیچ را به tee قرار گرفته بر روی آخرین سیلندر slave متصل کنید.
در اتصالات الکتریکی برای دسترسی به ترمینالهای سیمبندی صفحه پوشش را بردارید. اتصالات میتوانند Normally Open یا Normally closed باشند. با توجه به شکل زیر برای اتصال به کنترل پنل به مقاومت انتهای خط نیاز داریم:
توجه:
مطمئن شوید که سوئیچ تخلیه فشار رتبه IP لازم را داشته باشد، برای اتصال سیستم کانال به محفظه سوئیچ فشار تخلیه کانال باید به خوبی مهر و موم شده باشد. در غیر این صورت ممکن است سوئیچ تخلیه فشار به درستی عمل نکرده و شرایط خطرناکی ایجاد کند که موجب صدمات جدی و حتی مرگ افراد شود.
سوئیچ فشار پایین نظارتی:
بر روی تمامی ولوهای قرار گرفته بر روی سیلندر باید سوئیچ فشار پایین نظارتی نصب شود (نصب توسط خود کارخانه انجام میشود).
سوئیچ فشار پایین نظارتی باید به صورت موازی با مقاومت ته خط در یک مدار نصب شود. به این ترتیب پنل میتواند فرق بین خطای مدار باز و افت فشار مخزن را تشخیص دهد.